Schrijfsels zonder regels 

Ik kan heel goed van de hak op de tak springen. En zo komt het dat ik geen idee meer heb waarom ik het boek, dat ik nu lees, reserveerde in de bibliotheek. Volgens mij was dat ook alweer even geleden, en was ie bij iemand anders te leen. Dus toen ik het boek uiteindelijk in handen kreeg, was ik de achterliggende gedachte voor de leenwens kwijt.

En toch dóók ik erin. Alleen al vanwege de titel: Schrijven vanuit je hart, de kunst van creatief schrijven. Ik schrijf inmiddels een jaar op drie op deze blog, en doe dat -geloof ik- vaak vanuit mijn hart. Maar het kan -zo dacht ik vast toen ik het boek reserveerde- vast geen kwaad er ook eens theorie, een boek, over te lezen. Regels over schrijfsels.

De schrijfster raakte me al in haar Woord vooraf: ‘Schrijven is een manier van jezelf ontmoeten, van jezelf intiem leren kennen … In welke herfst was het ook weer dat de maan belangrijk voor je werd … Misschien was het enige geniale dat ik zen gebruikte.’

Ze schreef het boek in 1986. Toen was er nog geen mindfulness. Ja, het was er wel, maar niet onder die noemer. Toen was het ‘zen’. En haar ene kleine zinnetje over zen maakt mij duidelijk dat mijn goede schrijfsels vanuit mijn hart komen en dat daar geen theorie tegenop kan. Ik lees, nee, ik vréét alle letters die zij geschreven heeft. De tips die ze geeft zijn talloos, en toch ken ik ze allemaal. Omdat ze ergens diep in mij zijn opgeslagen. Diep in mij en diep in jou. 

Iedereen kan schrijven. Het gaat erom dat je bereid bent je over te geven. Om vol overgave de reis naar binnen te maken en wat je daar tegenkomt woorden te geven. Want: ‘Zodra je verbinding met je geest legt, ben je wie je bent en ben je vrij.’ 

Geef een reactie

