Boeket van Vissen, Zon en Maan

Gisteren was ik jarig. Sinds jaar en dag nemen manlief en ik vrij op onze wederzijdse verjaardagen en gaan we iets leuks doen. Dat viel gisteren letterlijk in het water. De herfstige storm weerhield ons ervan om op pad te gaan. Natuurlijk baalde ik daar wel een beetje van. Al werd het uiteindelijk ook gewoon een fijne dag. En vanmorgen werd me ineens duidelijk dat die storm helemaal niet zo herfstig was. Eigenlijk paste hij uitstekend bij deze maand: Februari is immers de reinigingsmaand.

Na de winter is het tijd om op te ruimen, door te waaien en schoon te wassen. En dat was precies wat er gisteren gebeurde. De stevige zuidwestenwind heeft alle dode twijgjes, takjes en takken uit de bomen geblazen. Dat zie ik als ik vanmorgen op de fiets naar mijn werk ga. Vandaag vallen er ook nog eens een paar fikse buien. En als ik in het zonnetje weer huiswaarts fiets, zie ik hoeveel helderder de regen de wereld heeft gemaakt.

Ook ben ik me bewust van alle andere toe-val-ligheden deze dagen van de afnemende maan in Vissen. Hoezeer de natuur niet alleen reinigt deze maand, maar nog meer loslaat. De verdorde bloemen en blaadjes van het afgelopen groei- en bloeiseizoen laten los en maken plaats voor nieuw groen. Dan realiseer ik me de parallel met mijn eigen leven.

Dit jaar -namelijk overmorgen- is het namelijk zo, dat in ‘mijn’ dierenriemteken, Donkere Maan en een Zonsverduistering samenvallen. Maantijd zegt daarover: ‘De Maan staat dan tussen de Zon en de Aarde in. Wij zien de niet beschenen kant van de Maan, de Donkere kant, vandaar dat we aan de hemel geen Maan zien. Als Zon, Maan en Aarde in één lijn staan valt de schaduw van de Maan op de Aarde; wij zien dan de Maan voor de Zon en noemen dat een Zonsverduistering. Aan dat alles ‘daarboven’ kun je op allerlei lagen betekenis geven. Iedere tijd, iedere cultuur, ieder wijsheidstraditie doet dat op haar eigenwijze wijze.’

Bij Maantijd, waar ik het MaanMagiePad volg, geven we er de betekenis aan dat de ongeziene, donkere, verborgen aspecten van Vissen tijdens de Donkere Maan om aandacht vragen. Het is dus geen toeval dat mijn -hopelijk voor jullie goed verborgen 😉- donkere eigenschappen naar het licht komen. De Zonsverduistering versterkt dit ook nog eens, doordat de Donkere Maan de lichte aspecten van Vissen ‘blokt’.

Ik laat de verborgen, onbelichte zaken afgelopen en komende dagen naar het licht komen. Omdat ik weet dat dat de enige manier is om ze te kunnen omarmen en ze te kunnen laten zijn wat ze zijn, waardoor ze aan kracht verliezen. En ik ze kan loslaten en daadwerkelijk kan reinigen. Vage praat?

Misschien wel. Voor jou dan. Want voor mij is het geenszins abracadabra. Het is zo helder voor mij wat er naar het licht mag komen, en wat er mag veranderen. Ik verwelkom het met liefde en kijk uit naar de groei- en bloeimogelijkheden die daarna als vanzelf voor mij zullen ontstaan. Oneindig. Want:

‘Ook al zouden we alle bloemen plukken, de lente zullen we niet kunnen tegenhouden.’
Pablo Neruda

5 gedachtes over “Boeket van Vissen, Zon en Maan

  1. Saar zegt:

    Ik vond het weer afgelopen week echt lenteweer. Een lentestorm is echt anders dan een herfststorm, al vind ik het moeilijk uit te leggen. Ik heb echter al jaren ergernissen omdat mensen zon en warmte verwachten in de lente terwijl dat helemaal niet perse zo is. Maar net daarom houd ik van de lente 🙂
    De uitleg van de maan verklaart wel een en ander voor mij. Lekker helder dus, en geen abracadabra.
    Nog een fijne verjaardag trouwens!

    • AFG zegt:

      Hoi Saar, dank voor jouw zienswijze op de storm :-). Ik herken dat wel hoor, dat lentestorm anders is dan een herfststorm. T was alleen zo mooi dat alle weermannen het steeds hadden over een herfststorm :-)!

      • Saar zegt:

        Soms vraag ik me af of weermannen nog eens naar het weer kijken ipv naar hun kaarten en modellen. Ik had echt niet de indruk dat dit herfstweer was 🙂

Geef een reactie

