De sterren tegemoet

Ik hou niet van superlatieven. Maar afgelopen zomer maakte ik met manlief, Grote en Kleine Zoon een fantastische reis door de Verenigde Staten. Ingegeven door het Yolo-principe van de jongste. Voor wie ouder dan 40 is: You-only-live-once. We hadden er ook voor kunnen kiezen de badkamer te verbouwen. Dan had ik deze week de loodgieter niet hoeven bellen voor een nieuwe douchekraan (in dit huishouden zijn alleen linkerhanden beschikbaar).

Maar goed, terug naar die reis. Spannend hoogtepunt was toen het vliegtuig een grote bocht naar rechts maakte toen we op driekwart van ons enkeltje Las Vegas-New York vlogen. Vanwege het late inchecken zaten Grote en Kleine Zoon zo’n dertig rijen voor ons, en het koude zweet brak me uit toen ik in de gaten kreeg dat dit niet de afslag JFK was. We vlogen terug richting Detroit, omdat de vliegvelden van New York vanwege slecht weer gesloten waren.

Ik was bijna over mijn vliegangst heen tijdens deze vierde vlucht, toen de vijfde zich later op die avond aankondigde. We vlogen bij zonsondergang naar New York en kwamen in het donker aan. Nu was mijn laatste vlucht in de donker tien jaar eerder geweest en die was niet zo goed bevallen. Deze keer kon ik er evenwel geweldig van genieten. Al die lampjes, al die dorpen en steden. Het leek wel Kerst, midden in de zomer.

Aan die vlucht denk ik zojuist terug, als Knoet me vandaag voor het laatst uitlaat. De lucht is lentehelder, sterren stralen mij tegemoet. En hoog aan de hemel hoor ik eenden vliegen. Of beter, ik hoor ze kwaken. Ik denk terug aan toen. En ik ben jaloers. Tergend jaloers op die eenden.

Ik stel me voor hoe ze aan elkaar vertellen hoe fantastisch de wereld eruitziet in het donker. Al die lampjes, al die dorpjes en steden. Ik weet het, ik zie wat ik wil zien en in mijn geest kom ik overal. En dus, sla ook ik mijn vleugels uit en stijg langzaam op. De sterren tegemoet.

Geef een reactie

