Niets is wat het lijkt

In het kader van mijn opleiding tot ritueelbegeleider kijk ik naar de Nederlandse film Brozer. De tweede film over vier zussen, die in de eerste film een video willen maken voor hun ouders die veertig jaar getrouwd zijn, en dan ontdekken hoe verschillend ze tegen hun jeugd aankijken. In Brozer heeft een van de zussen kanker en staan de andere drie haar bij.

Heel bijzonder in die film is dat de actrice die de zieke zus speelt, in werkelijkheid ook ziek is, kanker heeft. En naarmate de film vordert, lopen fictie en realiteit steeds meer door elkaar. De film eindigt met beelden van de overleden actrice, die de laatste verzorging krijgt van haar filmzussen en haar werkelijke dochters. Ik ben er stil van.

Vanmorgen luister ik, zoals wel vaker, comfortabel in mijn bed, naar Vroege Vogels. Een wetenschapper vertelt over de rijke natuur die leeft op verlaten boorplatforms in de Noordzee. Waar Greenpeace groot voorstander is van het nakomen van de afspraken om de boorplatforms te ontmantelen, geeft de wetenschapper aan dat daarmee een groot stuk natuur en natuurgeheugen verloren zal gaan.

Na het nieuws van negen uur, of eigenlijk acht uur, want vandaag is zo’n dag dat ik continu mijzelf blijf afvragen hoe laat het nu eigenlijk is, komt nóg zo’n onderwerp aan de orde waarbij niets is wat het lijkt. De nestkasten van Beleef de lente worden doorgenomen. De bosuilen blijken al twee jongen te hebben, terwijl de meeste andere vogelsoorten nog partners zoeken of nesten inrichten voor hun toekomstige kroost.

Nu blijkt dat er ook stadse bosuilen zijn. Bosuilen die niet in het bos wonen, maar in de stad. En waar bosuilen in het bos jagen op muizen, eten stadse bosuilen musjes. Tot nu toe hebben uilen voor mij altijd best een hoge aaibaarheidsfactor gehad, maar na het verhaal van zojuist stel ik dat toch maar bij. Want die musjes worden als ze ’s nachts slapen in de heggen, opgeschrikt door de vleugel van de stadse bosuil. Hij slaat in zijn vlucht tegen de heg, waardoor de musjes verschrikt uitvliegen en worden opgegeten!

Ik stap zo maar eens mijn bed uit, eens kijken wat ik vandaag van gewoon bijzonder kan maken, en van bijzonder gewoon. Maar eerst even mijn horoscoop even checken. Want als niets is wat het lijkt, kan ik maar beter zijn voorbereid 😉!

Geef een reactie

