Zen in Zoelen

Het bos in Zoelen trekt aan mij vanaf het moment dat ik wakker ben. Het is nog schemerig, maar ook de vogels zijn al op. Ik trek mijn kleren aan en ga erop uit. Kan mijn jas niet zo snel vinden en neem het risico dat het een frisse wandeling wordt.

Het geronk van vier landbouwmachines reikt ver. Ik zie ze als speelgoedautootjes door de langgerekte straat brommen, op weg naar een lange lentezaterdag. Ik neem verrassend genoeg de weg-van-het-bos-weg, de Betuwe in. Twee ganzen drentelen zenuwachtig van mij weg. In mijn ooghoek zie ik, wat eerst een te-vroeg-geboren-eendekuiken lijkt, een rat zwemmen in de sloot.

Waar ik maar kijk zie ik de gele lente: narcissen, brem, soort van boterbloemen, het stuifmeel op een katje. Ik hoor kieviten en een vogel die ‘grutto grutto’ roept. Paartjes eenden, meerkoeten, ganzen. En totempalen. Een klepperende ooievaar op haar nestpaal. Ik loop met een omweg richting dorpskern.

Onverwacht stuit ik op een klompenpad. Niks dorpskern, niks alsnog-bos, maar rechtsaf de fruitboomgaard in. Een cadeau. Het pad buigt rechtsaf, dan links een bruggetje over. Ik kom uit aan de achterkant van het nest van de ooievaar. Ik laat mij zakken in kleermakerszit, midden op het pad tussen akker en sloot.

Ik zie hoe de ooievaar op haar nest is gaan zitten. En hoe ze stoïcijns voor zich uit zit te kijken. In nog geen tel ben ik net zo rustig als zij en val ik buiten ruimte en tijd. Bijna op dezelfde plek als een week of zes geleden. Na wat misschien slechts tien minuten waren maar als uren voelde, sta ik op en loop in slow motion verder. Een Shetlander tuurt nieuwsgierig tussen zijn manen door naar mij en snuffelt heel teder aan mijn hand.

Niet veel later vind ik vogelveren, die ik meeneem. Als symbool voor zen in Zoelen.

2 gedachtes over “Zen in Zoelen

Geef een reactie

