Ik ben een andere jij

 

Een keer per maand organiseer ik samen met mijn medehoedster bij Nieuwe Maan een Rode Tent. De hedendaagse Rode Tent is gebaseerd op het oud ritueel van vrouwen om zich rond Nieuwe Maan gezamenlijk terug te trekken. Ze vertelden elkaar verhalen en gaven kennis door over geboorte, bevalling, sterven, geneeskrachtige kruiden en heling.

En als mijn medehoedster met vakantie is, zoals in deze heerlijke voorjaarsperiode, maak ik graag gebruik van de mogelijkheid om een andere Rode Tent te bezoeken. Gisteravond ging ik naar de Rode Tent in Zoelen. Ik vond het een klein beetje spijtig dat ik daardoor het interview met onze koning niet kon zien. Maar het thema van de avond trok mij enorm: ik ben een andere jij.

Het werd een avond vol warmte -en niet alleen vanwege de warme fleecedekens waar we ons heerlijk in wentelden. Ook de verhalen en de ervaringen waren hartverwarmend, ontroerend en oprecht. En toen ik vanmorgen de opname van het interview met WA ging bekijken, was de aankondiging er één die veel gelijkenis vertoonde met de Rode Tent gisteravond: openhartig, ontroerend en intiem.

Ik hou van deze dagen, eind april, begin mei. Omdat ze de essentie van het leven in een notendop weergeven. De vrolijkheid en het optimisme van Konings- en vroeger Koninginnedag, het stilstaan bij het verdriet en de schaduwkanten bij Dodenherdenking en de uitbundige ontlading op Bevrijdingsdag. Het interview met Willem Alexander doet daar vanmorgen voor mij nog een schepje bovenop.

Alhoewel de binnenkomst van interviewer Wilfried de Jong wat ongemakkelijk op mij overkomt, ben ik verkocht bij de eerste televisiebeelden die worden gedeeld en aan de hand waarvan het leven van Willem Alexander wordt doorgenomen. Ik voel me, als generatiegenoot, meegezogen in de seventies, eighties, nineties en zeros. Het is niet alleen het leven van onze koning dat langskomt, maar ook mijn eigen leven. Met alle hoogte- en dieptepunten. Ik voel de tranen van nostalgie al hoog zitten bij de Dik Voor Mekaarshow, kun je nagaan hoe ik die anderhalf uur in een roller coaster heb gezeten ;-).

Maar zeker bij het deel dat gaat over de échte dingen in ons leven: persoonlijke en collectieve ervaringen van geboorte en dood, geluk en verdriet en bovenal liefde, slaagt WA in zijn streven te verbinden en weet ik het voor altijd en eeuwig: niet alleen voor de vrouwen in de Rode Tent, maar ook voor Willem Alexander en alle andere levende wezens op de wereld geldt: ik ben een andere jij!

 

Geef een reactie

