Altijd hier en nu

In het grasveldje waar ik Knoet dagelijks achter haar twee ballen laat aanhollen, zitten dit jaar meer paardenbloemen en madeliefjes dan ooit. Wellicht is dat het gevolg van het beleid dat de gemeente vorig jaar lijkt te hebben ingezet om aan natuurlijker groenbeheer te doen. Zo laten de maaiers het gras bij de eendenvijver aan onze kant van de weg het hele seizoen staan en ontstaat er een waar bloemen-, insecten- en vlinderparadijs.

Maar goed, het ballengrasveldje wordt wel gemaaid, al komen daar steeds meer bloemetjes in. Later in het jaar zie ik er ook allerlei minigeraniumpjes opkomen, heel schattig. Dit is evenwel de tijd van de dandelion, oftewel de paardenbloem.

Na een paar weken van enkel witte en gele bloemen, worden er nu steeds meer pluizenbollen zichtbaar. Die zijn mij welbekend, omdat het beeldmerk van de organisatie waar ik als communicatieadviseur voor werk, ook een pluizenbol is. In dat beeldmerk staan de pluisjes voor kracht en kwetsbaarheid, voor individuen en de gezamenlijkheid.

Deze week kwam de paardenbloem ook nog op andere manieren aan mij voorbij. In een grondingsmeditatie bijvoorbeeld, waarin ik mij als met de lange stevige wortel van de paardenbloem aardde en met de stengel van de bloem verbinding legde met mijn ster in het universum.

Wat het meest mijn aandacht trok, was een blog over de paardenbloem, en dan specifiek de betekenis die aan het wegblazen van de pluis werd gegeven. Volgens overlevering zou het aantal pluisjes dat vast blijft zitten na één keer blazen het aantal jaren zijn dat ik nog leef. En bij drie keer blazen zou het aantal nog vastzittende pluisjes aangeven hoe laat het is.

Sinds ik die blog heb gelezen loop ik toch anders door de paardenbloemenzee. Waar ik het voorheen een van de onschuldigste manieren van ‘bloemen’ plukken vond, loop ik nu omzichtig langs de pluizenbollen. Want ik wil helemaal niet weten hoe lang ik nog leef. En als ik aan de wandel ben, hoef ik ook niet te weten hoe laat het is.

Toch zit er ook een leuke kant aan het pluizenbollen blazen: de mogelijkheid om een wens te doen. Nou, ik heb er wel één; dat hier en nu altijd zal duren!

3 gedachtes over “Altijd hier en nu

Geef een reactie

