Zomerzindering en zonnewarmte

Vandaag is het Beltane. Beltane was voor de oude Kelten het begin van de zomer. In de Maantempel vieren we een dergelijk jaarfeest tijdens de Volle Maan die daarop volgt, maar omdat we deze keer geen gezamenlijke maanviering zullen hebben, steek ik fijn vanavond het vuur in de tuin aan. Ik ben er zojuist nog speciaal voor naar het tuincentrum gegaan.

Liefst had ik alle negen heilige houtsoorten om in dat rituele vuur te gooien. Die houtsoorten zijn de eerste negen die op de Keltische bomenkalender staan: berk, lijsterbes, es, els, wilg, meidoorn, eik, hulst en hazelaar. Ik pak het praktisch aan: het hout van het tuincentrum, een berken-, beuken- en hazelaartak. Maar omdat het om de intentie gaat, ga ik er vanuit dat dat voldoende, zelfs in (t)overvloed is.

Ik nam ook nog snel wat tuinolie mee en kaarsen in Beltane-kleuren: wit, rood, lichtblauw en roze. Een gele heb ik nog. Vanavond ga ik ook, wat verlaat want normaal bij Nieuwe Maan, mijn Maanaltaar herinrichten. Het is bijzonder fijn om te voelen wat dit soort kleine rituelen met me doet.

Het voelt voor mij zoveel meer kloppend om vandaag in plaats van ‘pas’ op 21 juni de zomer te laten starten. Op die dag is wat mij betreft het hoogtepunt van de zomer, met de langste dag. Ook dat vier ik natuurlijk uitgebreid. Dit jaar met een open maanviering in de Maantempel, wat wil zeggen dat ook vrouwen die geen lid zijn mogen deelnemen.

Na het eten (en de afwas, zo praktisch is het dan ook weer wel) kan het feest beginnen :-). Eerst pluk ik nog wat bloeiende fluitenkruid in de berm van de eendenvijver, als ik met Knoet wandel. Het schijnt dat fluitenkruid symbool staat bij verkiezingen voor het mooiste meisje van een dorp.

Dan, tegen de schemering, met een prachtige Nieuwe Maan aan de hemel, steek ik het vuur aan. De kaarsen voor mijn altaar neem ik vanavond mee de tuin in. Dan stem ik af op Moeder Aarde en al het andere in de natuur en wens ik al wat groeit en bloeit een prachtige zomer toe. Om dat te bekrachtigen zal ik mooie vlecht maken van een rood en een wit lint, met daar tussendoor het fluitenkruid.

Natuurlijk pluk ik speciaal voor vanavond ook een paardenbloemenpluis. Ik zal in één keer alle pluizen van de bol blazen, en een wens doen. Een wens voor een zomer vol zindering en zonnewarmte!

Een gedachte over “Zomerzindering en zonnewarmte

Geef een reactie

