De les van de kleine prins

Voor de derde keer in een jaar ben ik op een doodstille plek, waar ik als het duister valt de Melkweg zou kunnen zien. Zou kunnen. Want na een paar prachtig heldere avonden met Nieuwe Maan, ben ik opnieuw op een plek – deze keer in het midden van Duitsland – waar een lagedrukgebied pirouettes schijnt te draaien. Het is wat het is.

Toch geniet ik met volle teugen. Want al is die heldere hemel een aantrekkelijke beschrijving op de website die het hotel niet kan garanderen, de rest is prima voor elkaar hier in de ‘jachtstube’. Net heerlijk gegeten en staan uitbuiken op het balkon van onze hotelkamer, dat zelfs met de lage bewolking van vandaag een weergaloos uitzicht en met name gehoor heeft.

Rechts voor mij hoor ik een watertje zacht klateren, een enkele loofboom is sprookjesachtig uitgelicht en in alle hoeken van het dennenwoud dat voor mij ligt hoor ik vogels die thuis niet wonen. Ik verheug me op vannacht: het dekbed tot mijn neus opgetrokken en dan liggen luisteren naar uilen, op zoek naar muizen en elkaar. Dan bij het krieken van de dag m’n bed uit.

Badpak aan, baantjes trekken in het zwembad. Een stevig Duits ontbijt en dan de paden op, de lanen in. Het zal stevig doorstappen worden, want om tien over drie staan een volledige massage gepland. Wellicht heb ik daar na nog puf voor een saunaronde. Tot slot nog eens lekker eten en dan bekaf met de kippen op stok.

Nee, die sterren zal ik vanavond en ook morgenavond niet zien. Maar ik weet inmiddels dat ik mijn ogen slechts hoef te sluiten om hen en de andere verborgen schatten van het leven te treffen. De kleine prins heeft mij immers geleerd: het wezenlijke is voor mijn ogen onzichtbaar.

2 gedachtes over “De les van de kleine prins

Geef een reactie

