Het grootse van het kleine

Vandaag is het Vaderdag. En alhoewel alle grootwinkelbedrijven ons graag anders doen geloven, realiseer ik mij meer dan ooit dat het op een dag als vandaag niet gaat om de commercie, maar om in iets kleins het grootse van het leven te zien.

Want waar het voor mij als klein meisje een dag was van een knutseltje en een kus voor mijn vader, groeide dat later uit tot een stropdas of een fles jenever. Maar inmiddels draagt mijn vader geen das meer en drinkt ie ook geen jenever meer. En weet ik dat het daar ook niet om gaat.

Diezelfde ontwikkeling heb ik gezien bij Grote en Kleine Zoon. De geborduurde boekenlegger en de papieren slippers liggen in het nachtkastje als kostbare relikwieën. En hebben ze gisteren ijverig een paar waardebonnen geknipt en geschreven in plaats van dat ze  langs de Hema of de Gamma zijn gefietst voor een gehaast cadeau.

Nu zit ik hier, met een kaart en een pen naast me, klaar om iets moois voor mijn vader te schrijven. En dan komt er een prachtig gedicht op Facebook langs, van een van mijn ritueelbegeleidings-medecursisten. Ze schrijft liefdevol voor wie dit alles moet missen. Omdat er geen vader of kind meer is, omdat er nooit een kind is geweest, of omdat opa kijkt naar het verdriet van zijn kind of kleinkind.

Want ook dát is Vaderdag. De dag waar de grootwinkelbedrijven het niet over hebben. Waar ze als economisch systeem in hun jacht naar méér, méér, méér waarschijnlijk niet eens weet van hebben. En toch is dat vreemd. Alsof er in die branche geen vaders, kinderen of opa’s werken die iemand missen, waardoor een dag als vandaag ondraaglijk zwaar is.

Wat zou mooi zijn als volgend jaar de Vaderdag reclamecampagnes eens niet zouden gaan over kópen, maar oprecht zouden gaan over genieten van dat grootse in het leven: de liefde.

Geef een reactie

