De stilte in het hart

Met mijn ogen gesloten zit ik de tuinstoel. Ik weet hoe het eruit ziet als ik ze opendoe, dus houd ik ze dicht. Ondertussen hoor ik de gierende uithalen van de zwaluwen hoog in de lucht. Ik geniet enorm van dit ultieme zomergeluid. Ze zeggen dat zwaluwen geluksbrengers zijn.

Even tevoren probeerde de vlinder, die al de hele avond in mijn tuin rondfladdert, op mijn neus te landen. Ik ben niet bang van vlinders en vind ze ook niet vies, toch deed deze actie mij uit mijn mond blazen, zodat ze weer zou opvliegen. Ze was zo weer weg, we schrokken beiden van deze intimiteit.

En terwijl ik daar zo zit met mijn ogen dicht, komt mijn geest tot rust. Tot rust van de tweede intense eindopdrachten-dag. Deze keer waren nog vijf van mijn medecursisten aan de beurt. En nu de toch-wel-beetje-spanning van mijn eigen opdracht achter de rug was, kon ik enorm meeleven én genieten van de aandacht en liefde die in de verschillende afscheidsceremonieën was verweven.

Aan het einde van de middag kwam het verlossende woord voor ons allemaal: geslaagd! Vanaf nu mogen we ons ritueelbegeleider noemen. Thuisgekomen open ik vast de wijn. Daar mag immers op gedronken worden. We zullen het écht vieren op een ander moment, als Grote Zoon voorbij zijn eerste avond werken bij Dat zég ik! is.

Ik geniet ondertussen van het avondzonnetje, en zie in de eerdergenoemde vlinder dat mijn vleugels droog en volgepompt zijn, en dat ik ze mag uitslaan. De vlinder is hier en nu een taal-der-tekens-teken die de twee opleidingen die ik de afgelopen periode volgde hier en nu aan elkaar verbindt. Opleidingen die mij heel veel kennis hebben gebracht, maar mij bovenal een laag of wat dieper hebben laten zakken.

En die diepte is waar ik mij bevind als ik met mijn ogen gesloten in de tuinstoel zit. Ik ben daar waar geluk en verdriet samenkomen. Net zoals donker en licht. En leven en dood. Ik ben in de stilte van mijn hart beland.

2 gedachtes over “De stilte in het hart

  1. Jozee zegt:

    Hallo Anita,

    Heel hartelijk gefeliciteerd , dat je bent geslaagd bent voor deze bijzondere opleiding.

    Heel veel succes.

    Groetjes Jozee.

Geef een reactie

