Herinneringen in het hart

Ook op vakantie ben ik dol op rituelen. Zoals proberen wakker te zijn voordat de zon opkomt, zodat ik kan kiezen vanwaar ik haar bekijk als ze de dag wakker kust. Vanaf mijn bed, zoals vandaag, vanaf het balkon, of, zoals gisteren, zittend op het strand.

Dan m’n tochtje naar de bakker. Croissantjes eet ik al jaren niet meer. Maar zoals ik thuis mijn ochtendrondje met Knoet doe, loop ik hier graag voor
mijn mannen langs de pijnbomen en onafgebouwde huizen naar de bakker en weer terug.

Dan het strandritueel. Smeren en op pad. Trap af, hoek om, hekje door, hé, we zijn er al. Manlief graaft gat voor parasol, wij leggen de handdoeken neer. Boekje lezen, ogen dicht, golven in.

Er waren jaren zonder golven. Maar dit jaar zijn ze er als vanouds. Groots en meeslepend. En dat is precies wat ze met mij doen juist op het moment dat ik een beetje gracieus de zee uit wil stappen. Tot twee keer toe word ik gegrepen door een grote golf en kwakken ze me plat op m’n rug in de branding, vol met zand dat zich prompt werkelijk overal in en aan mijn lijf vastklampt. Ik vrees dat m’n stuitje morgen bij het opstaan flink zal protesteren.

Vanmiddag lunchen we bij restaurant Blau Mar. Mediterranée zo blauw, zo blauw. En al waren we vorig jaar elders, de ober met de witte wenkbrauw begroet ons allerhartelijkst: ‘¿Señora, como está usted? Long time no see!’

Er valt veel te zeggen voor het jaarlijks ontdekken van nieuwe verre of dichtbije oorden. Maar vandaag is een dag dat ik geniet van alle rituelen groot en klein, die wij afgelopen jaren hebben opgebouwd in Playa de Pals. En mocht ik volgend jaar toch weer ergens anders zijn, dan is Pals nooit echt ver weg. Want deze plek, waar ze mijn inmiddels (bijna) volwassen kinderen nog als babies hebben gezien, herbergt rituelen en dierbare herinneringen die voor altijd meegaan in mijn hart.

Geef een reactie

