Onvangbare schoonheid II

Als ik rond half tien, als een van de eerste badgasten, op het strand aankom, wenkt Kleine Zoon mij. Iemand heeft een veer in het midden van mijn schelpenmandala geplaatst.

Even later ga ik verder met mijn schrijfreis, en is de opdracht om te schrijven over ‘mijn helper, die zichzelf heeft aangekondigd met een veer’. Het ontroert me, deze synchroniciteit.

Kleine Zoon wenkt me nogmaals. Een langswandend stelletje pakt ieder een schelp uit de resten van de mandala. Mooi. Zo blij als ik er vanmorgen mee was, worden het nu misschien wel souvenirs als herinnering aan een mooie zomerliefde.

Uitgeschreven ga ik in het zand zitten, precies daar waar de schuimbelletjes van de branding het zand inzakken en kleine plopgaatjes achterlaten. Ik sluit mijn ogen en hoor de zee om mij heen. Wat later wenkt Grote Zoon mij. Hij staat tot zijn middel in het water van de kalme zee en gebaart dat daar vissen zwemmen.

Ik denk terug aan drie jaar of misschien nog wel langer geleden. Toen betoverde een klein schooltje mij. Ik ga een eindje van Grote Zoon in het water staan en dan zie ik ze ook.

Zachtwit met beige, en bruine streepjes op hun zij. Iets van lichtblauw aan het puntje van hun vinnen. Ze zwemmen rondjes om mijn benen. Ook als ik mij staande probeer te houden in de zachte golfslag van de branding, blijven ze om me heen wervelen. Afwisselend kijk ik naar hen en naar de glinsteringen die de zonnestralen strooien in het water.

Na een tijdje laat ik me vallen in het water en dein mee met het ritme van de zee. De golven spoelen nu iets verder het strand op en happen wat schelpen uit mijn mandala. Ik loop er naartoe, pak even zo veel schelpen als ik zojuist vissen zag. Ik laat ze in het water glijden, daar waarin de vissen zojuist ontmoette en dank ze zo voor dit bijzondere moment.

Geef een reactie

