Vijfsterrenkeuzes

Vandaag is zo’n dag. Zo een waarop alles mag en niets moet. En er dus niets hoeft. Dat betekent à la minute besluiten: eet ik Griekse yoghurt of toch een ensaimada? Ga ik naar het strand of blijf ik bij het zwembad? Kies ik bij de lunch voor salade of voor lamskoteletjes (‘Doe ’s gek: neem ze allebei’).

En dan siësta: binnen languit of liever buiten op een terrasbedje? Dan weer die moeilijke keus: zwembad of strand, of toch allebei, gewoon omdat het kan?

Ik zal je niet vermoeien met de uiteindelijke keuzes die ik heb gemaakt. Maar wat gééft het energie, zo’n dag. En zeeën van tijd en ruimte. Ik heb eindeloos gelezen, naar zee en hemel getuurd, de was met heuse wasknijpers aan een échte waslijn gehangen en zelfs zó dat de wasknijpers op kleur en ton sur ton bij het desbetreffende stuk textiel hangen 😊.

Het gaf me ook de ruimte en de tijd om het wild in en rond mijn huisje te bestuderen: de mieren binnen, als gevolg van een vuilniszak die net een uurtje te lang binnen stond te wachten op transport naar zijn laatste rustplaats. En buiten: de duiven, de spreeuwen, de meeuwen, de vleermuizen, de wilde kat, de muurgekko.

Dus, als je altijd al wilde weten hoeveel zuignapjes een gekko onder zijn pootjes heeft, hoe de spreeuwen hun collectieve bewustzijn aanspreken om drie perfecte cirkels te vormen en weg te ruisen als een diapositieve sterrenhemel, laat het me weten.

Of als je nieuwsgierig bent naar hoe een meeuwenjong echt de héle dag kan zeuren om eten, vleermuizen vliegjes vangen en duiven uit bomen vallen, ‘I’m your woman’.

In alle andere gevallen zou ik zeggen: voor straks welterusten, en morgen gezond weer op. Ik denk dat ik op dat terrasbedje van vanmiddag vannacht maar eens sterren ga tellen. Laat ik je morgen weten hoeveel het er zijn.

Een gedachte over “Vijfsterrenkeuzes

Geef een reactie

